Alla inlägg den 8 februari 2018

Av anki martinsson - Torsdag 8 feb 19:26

När jag använder uttrycket känner så menar jag att det är personer som är mina kompisar, arbetskollegor och personer som tränar för mig. Människor som finns i min vardag. Bekanta är sådana man vet vem det är och hör om. 

 

Jag känner ingen som är fotomodell och har som jobb att använda sin kropp. Vilket kräver en hård diciplin med träning och kost. Tyvärr har vi inte kommit så långt än att helt normala kroppar får vara modeller för kläder m.m

Jag känner ingen boxare eller brottare som behöver väga in sig före tävling.

Jag känner ingen som dietar hårt för att sen visa upp sina muskler på ett podie.

Jag känner ingen os-deltagare eller annan utövare av någon sport på elitnivå.

Jag känner ingen som tävlar på crossfit-games

Jag känner ingen som är sponsrad av nocco och som gillar att foto sitt arsle på olika sätt och vis.

 

Jag KÄNNER vanliga människor med 8 timmars jobb. Som nästan alla har familj och lever i någon slags relation. Jag KÄNNER många som berättar och berikar mig med deras livspuzzel och motgångar.

Jag KÄNNER trötta, glada, deprimerade, skadade, lyckliga och sletna människor. 

Helt enkelt jag KÄNNER NORMALA människor. 

 

Så varför ska vi "normala" människor ens veta vad diet är?? 

Jag förstår om man har ett syfte med att förändra kroppen snabbt. Som jag skrev i början.....

 

Så nu behöver du/ni stanna upp och reflektera över hur kosten fungerar i ditt liv. 

 

Diet av något slag är för att snabbt förändra men har massa biverkningar. Det är inte något som funkar för hela livet. Att ta bort något som kroppen behöver så som protein,kolhydrater, fetter m.m är ju likadant som att såga av sig fötterna. 

Skall du funka optimalt behöver du alla sakerna till din kropp.

 

Nästan alla träningspass som jag håller börjar jag alltid med att kolla läget. Kollar hur man har ätit under dagen och brukar även påminna efter passet om hur viktig del mat är för kroppen/livet!

Ibland blir nån utskälld och känner sig dum. Men det är ju för jag bryr mig och för att få den personen att fatta hur viktigt det är med rätt energi i kroppen.

 

Mitt exempel jag brukar köra: Om du har en bil som drivs av bensin då kör du väl inte den tom och sen tankar den? Och när du väl tankar den så fyller du den med diesel? Eller??

Såklart alla svarar att man tankar innan bensinen tar slut och givetvis rätt bränsle i tanken. 

Det har ingen svårt att fatta men om man ser sig själv som en bilmotor då är det mycket svårare!

 

Rätt bränsle i kroppen gör så att du klarar av ditt liv mycket bättre.

 

Och NEJ inget ska plockas bort utan man TILLFÖR bättre val!

 

Nästan alla jag mött de senaste åren äter alldeles för lite!! Vilket gör att man blir trött och har mindre energi för att göra något efter jobb. 

Tar man bort kolhydrater funkar även hjärnan väldigt dåligt eftersom kolhydrater är hjärnans bränsle. Vilket kan leda till utmaningssymtomer

 

Så många är livrädda för att man ska bli fet av kolhydrater. Jo om man nu bara äter pommes, chips och annat som inte är ren kolhydrat. Utan fylld med massa skit då blir ju kalorimängden hög. Gör du inte av med mera än vad du äter upp alltså kalorier ja då stannar det ju kvar i kroppen. BEHÖVER INTE VARA HJÄRNKIRURG FÖR ATT FÖRSTÅ DET!

 

Man kan dock inte förändra allt på en gång och hoppa på någon annans matschema. För vi alla är olika. 

Hade någon som sitter vid ett kontor hela dagarna ätit på samma vis som ja, hade det troligtvis inte funkat om nu målet är att gå ner i vikt. Eftersom jag oftast rör mig mycket på jobb.  

 

Så börja med att fokusera endast på dig själv! 

Vilken mat funkar för dig  och vad får du mest energi av.

 

Vi börjar lite smått idag med en liten förändring!

Med att fokusera på protein

 

 

VARFÖR Protein?

 


Protein är den byggsten som dina muskler består av, så därför det är viktigt att proteinintaget är tillräckligt. Varje måltid skall innehålla protein, även mellanmål! Brukar du vanligtvis ta en banan till mellanmål kan du även ta ett, två ägg eller proteinshake för att tillföra protein.      VIKTIGT!! Protein till alla målen!


Extra viktigt att tillföra protein efter ett träningspass eftersom det får igång reparationen av den muskelmassa som du brutit ner.


Protein mättar även bra så våga ät mycket!

 

 

 


Tips på bra protein


Fläskfile


Kalkon


Kefir


Keso


Kvarg


Kyckling


Nöt/kyckling-färs


Lax


Makrill


Mozzarella


Ost


Rostbiff


Skaldjur


Tofu


Tonfisk


Torsk


Viltkött


Ägg

 

Rekommendationen för en hårt tränad person ligger på 1,7gram per kilo och dag. (enligt SOK 2009) 

Vissa tycker det skall vara mera och jag äter troligtvis mera. 

Men om vi tar de siffrorna och använder min vikt som exempel. 

1,7 gånger 73kilo =124,1g protein per dag.

Jag planerar att äta ca 5mål så då tar jag 124,1 delat på 5=24,82g per portion.

 

Så om man avrundar det blir det ca 25g per måltid.

 

Jaha vad innehåller 25g protein då?? 

 

Några exempel

 

Ett vanligt kokt ägg utan skal innehåller ca 7,8 g protein.

Så äter jag 3 ägg vid ett mellanmål plus ett äpple och nån grönsak har jag fått i mig ungefär rätt mängd protein vid ett tillfälle. Och fått till ett riktigt bra mellanmål.

 

Jag stekte upp kycklingbacon innan idag och jag fotade etiketten.

 

Baconen väger 100gram. Det är inte ofta det brukar väga 100gram utan 250 eller något annat ojämt nummer. Men denna gången var det lätt att se hur mycket protein det fanns i just denna förpackningen.  

 

Så 100gram bacon innehåller 15gram protein. Det räcker ju inte att äta bara denna förpackningen utan jag stekte ett ägg och även köttbullar med högre proteininnehåll.

 

Det man kan börja med om man vill få en bättre kost i vardagen. Är att verkligen kolla upp hur mycket protein man behöver äta per dag och per måltid. Och att man verkligen gör det!

 

Bara en sådan liten grej kan göra så att du känner en mättnad som varar längre. Vilket leder till att du inte hamnar med fingrarna i kakburken. Det kommer även göra att du blir piggare. Vilket kommer leda till att du orkar göra mer i din vardag. 

Så istället för att hoppa på nån diet skall du istället tillföra ett bättre tänk och mer förståelse för hur viktig rätt kost är för dig!

 

HÄNGER NI MED????

 

 

Räkna inte kalorier utan räkna så ni äter tillräckligt!!

 

Nu ska jag äta torsk i vitvinsås och grönsaker. Har ätit tillräckligt med kolhydrater innan idag och jag planerar att träna på eftermiddagen imorgon så jag hinner fylla på. Hade det blivit morgonpass hade jag fyllt upp mina muskler med hjälp att kolhydrater redan nu.

 

Ät rätt för den situation du planerar att befinna dig i frantiden!

 

Ditt träningspass börjar redan tre timmar innan du börjar träna......Det börjar med att tanka kroppen med rätt energi!!

 

JAG KAN JAG VILL JAG VÅGAR!

 

 

 

ANNONS

Presentation


Jag är ensamstående tvåbarnsmorsa som vågar satsa på mig själv. Jag har stor karaktär och jag bryr mig inte om jantelagen. Jag kör mitt race och hoppas andra blir inspirerade.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ funktionellkropp med Blogkeen
Följ funktionellkropp med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se